Fysio Fitness Belfeld

Cesar oefentherapie

Cesar Oefentherapie

Oefentherapie Cesar ofwel Cesartherapie is een paramedische behandelmethode, ontwikkeld door Marie Cesar, gericht op de behandeling en voorkoming van klachten die het gevolg zijn van een onjuist houdings- en bewegingspatroon, al dan niet veroorzaakt door een bepaalde afwijking of ziekte.

Mensen bewegen. Wij lopen, zitten, staan op, bukken, tillen, springen. Iedereen doet dit op zijn eigen manier, maar niet iedereen gebruikt daarbij dezelfde spieren in dezelfde mate. Al dat bewegen gebeurt grotendeels onbewust en iedereen ontwikkelt zo zijn eigen houdings- en bewegingsgewoonten. Maar niet al die gewoonten zijn zo goed voor het lichaam!

Bewegingen worden "goed" genoemd als o.a. spieren optimaal samenwerken en daarbij de gewrichten op de juiste manier worden belast.

Het doel van oefentherapie Cesar / Cesartherapie is klachten te doen verminderen/verdwijnen die voortkomen uit " verkeerd" bewegen en een " verkeerde" houding. Hierbij wordt uitgegaan van ieders persoonlijke bewegingsmogelijkheden en wordt rekening gehouden met ieders eigen situatie (dagelijks leven, beroepsomstandigheden, sport, hobby etc).

• Indicaties o.a.:
    • Klachten van nek, schouder en (o.a. spanningshoofdpijn)
    • Rugklachten, o.a. HNP, ischialgie, scoliose
    • Heupklachten. * Knieklachten.
    • Arbeidsrelevante klachten en beroepsklachten. * Houdings- en bewegingsafwijkingen.
    • Ademhalingsklachten, bijvoorbeeld COPD en hyperventilatie. * Neurologische aandoeningen, o.a. Parkinson.
    • Orthopedische aandoeningen, zoals artrose, osteoporose, Scheuermann,
    • Reumatische aandoeningen, zoals reumatoïde artritis, Bechterew. * CANS (RSI).

Janneke Melssen: oefentherapeute Cesar