Lymfoedeem therapie

Lymfoedeem therapie: vocht afvoeren verlicht

Na een ongeval of operatie kan er een storing ontstaan in het lymfesysteem. Uw lichaam houdt daardoor een te veel aan vocht vast en kan een plaatselijk zwelling ontwikkelen. Dit wordt officieel oedeem genoemd. Dat voelt niet alleen pijnlijk, maar kan ook ontstekingen veroorzaken. Oedeemtherapie helpt vocht af te voeren door gericht te masseren en verzacht daarmee ondermeer de pijn. Onze lymfoedeem deskundige is volgens de methode Vodder opgeleid.

Oplossing voor vochtophoping
Normaal gesproken lost het lichaam een vochtophoping zelf op. Maar wanneer u een ongeval heeft gehad of geopereerd bent, dan kunnen er lymfknopen of -vaten beschadigd zijn en moet het vocht een andere uitweg zien te zoeken. Om die nieuwe weg te vinden, heeft uw lichaam hulp nodig. Gerichte lymfoedeem therapie biedt u deze helpende hand.

Masseren helpt
De therapie bestaat uit ondermeer uit manuele lymfdrainage. Dit is een massagetechniek die het vochtafvoerende systeem bevordert. Eén behandeling kan al verschil maken. Het helpt de bewegingsmogelijkheden van bijvoorbeeld uw arm of been te vergroten en vermindert de vaak pijnlijke spanning van de zwelling. Om het effect te behouden zijn meerdere behandelingen noodzakelijk.

Tapen en bandageren

Andere manieren om het vocht af te voeren zijn tape en bandageertechnieken. Voor meer informatie klik op folder.

Binnen onze praktijk is mevr Fieke Jansen onze lymfoedeem therapeute en Ingrid Geurts onze oncologie therapeute. Meer informatie over oncologische fysiotherapie vindt u op deze link: oncologische fysiotherapie

LymfN

foto:Ingrid Geurts (oncologisch fysiotherapeut) en  Ellen Jentjens en Fieke Jansen (beide lymfoedeem therapeuten)

bijlagen:
Fysio Fitness Jansen Stammen op Facebook